Artiklar - BLAKE

Verdien av godt design og tydelig identitet for byggprosjekter – hva er det?

Den som tenker på design som pynt, må tenke om igjen.

Design som brobygger

Fortsatt tror noen at ’design’ handler om å fargelegge ulike flater. Disse må nok tro om igjen. Design og grafiske profiler er noen av de viktigste verktøyene som bidrar til et selskap eller produkts identitet og posisjoneringskraft. Godt design bygger på visjon og strategi, og hvordan best formidle en virksomhet eller produkts mål, budskap og verdier. På denne måten fungerer design også som en viktig brobygger. Gjennom å kommunisere bedriftens overordnede strategi og visjon bidrar design til at det fysiske, det strategiske, det emosjonelle og det estetiske henger sammen, virker sammen og har en tydelig rød tråd. Det bidrar til en virksomhet eller et produkts identitet, og hvilke opplevelser og følelser kundene, eller de ansatte, knytter til denne merkevaren.

Vårt samarbeid med KLPs Salongen Konferansehus i Oslo gir tydelig uttrykk for dette.

 

Blake utviklet navn og visuell identitet basert på byggets beliggenhet i Ibsenkvartalet, og koblet dette med KLPs strategiske ønsker om å skape et lite, intimt og konkurransedyktig konferansehus i et mettet marked. Resultatet er en profil som nikker til det Ibsenske universet gjennom navn og enkelt-elementer, men med en profil som peker til det moderne, om enn med hint til art nouveau.

 

 

I dag er Salongen et konferansehus som kombinerer faglige og sosiale sammenkomster i omgivelser som er inspirerende og fleksible.

 

 

 

Emosjonell verdi

Verdien av godt design for både næringsbygg og boligprosjekter handler om differensiering, og å kunne fasilitere for innovasjon og konkurransekraft. Dette er spesielt viktig i situasjoner der omgivelsene kan legge store føringer for byggeprosjektets identitet.

Kanskje er prosjektet plassert i et område med stort og variert tilbud, historiske kvaliteter og eget byliv – eller motsatt, prosjektet ligger i et avsidesliggende område, med lite bebyggelse og få tilbud. I slike tilfeller vil strategisk riktig design for bygget enten kunne bygge på, eller bygge inn, identiteten som finnes i næromgivelsene eller bidra til områdets identitet gjennom en god profil for bygget.

I prosjektene Valle View, Valle Vision og Valle Wood for NCC utviklet Blake grafisk profil, wayfinding, prospekter og digitalt markedsmateriell basert på byggenes arkitektur og beliggenhet.

 

 

Valle er et nytt kontorområde i Hovinbyen, et område i rivende utvikling. Det var viktig å utvikle en helhetlig profil som fikk de ulike kontorbyggene til å henge sammen under ett grafisk konsept. Dette bidrar til synergier i markedsarbeidet.

 

 

 

Den grafiske profilen bidrar til både differensiering, posisjonering og merkebygging av området Valle og de ulike byggene.

Har du behov for identitetsdesign? Eller har du spørsmål? Ta kontakt med:

Alexander
alexander@blake.no | +47 991 61 617

Maria
maria@blake.no | +47 951 30 650

eller Henrik
henrik@blake.no | +47 917 37 394

Hvorfor gode nettsider er viktig

En kundereise har mange kontaktpunkter. Nettsiden spiller en nøkkelrolle.

hvorfor-gode-nettsider-er-viktig

En ikke-lineær kundereise

Dagens kundereise er ikke-lineær og har mange kontaktpunkter der kunden kan orienteres, og avledes, for å finne et godt tilbud. Nettsiden er en kanal kunden gjerne besøker for å få mer informasjon og ta valg. Besøkende på et nettsted har spørsmål de ønsker å få besvart, helst innen få sekunder eller minutter. Ved å tilby strukturert innhold med fokus på brukeropplevelse, er bedriftens nettside fremdeles det viktigste stedet for å finne utfyllende informasjon.

 

Nettsidens rolle

Nettsiden må sees som del av en helhet. Ulike brukere har ulike adferdsmønstre. Vi må se på kundereisen, og på nettsiden som ett av flere steg mot et kjøp. Nettsiden er ikke kun en informasjonskanal. Den skal bekrefte og forsterke brukerens motivasjon. Inngangen til «butikken» kan komme fra sosiale medier, søk, betalte annonser, etc. og vi må tilpasse oss brukeren ved å tilrettelegge for universell utforming. Akkurat som en fysisk butikk, må nettsiden vise frem varene på en ryddig måte, det må være enkelt å finne frem og det bør ikke være for mye som skjer samtidig.

 

“La oss ikke bombardere brukeren med informasjon, men fremheve de tingene som er viktigst i vårt tilbud. Hva er det etterlatte inntrykket vi ønsker å gi brukeren?”

 

I Blake jobber vi med å utvikle strategier for bedriftens kommunikasjonsbehov, og strategier for nettsider. Hva ønsker vi å fortelle, som samtidig oppleves relevant for brukeren? Hva ønsker vi å oppnå, og hvordan få innholdet frem på en måte som tilfredsstiller brukerens behov?

 

 

Å designe for en ideell brukeropplevelse

Digitalt design og interaksjonsdesign gir brukeropplevelser som bidrar til å lede brukeren til adferden man ønsker. Dette kan være å sende inn et henvendelses-skjema, trykke kjøp, eller laste ned noe. Ofte kobler brukeren det estetiske og emosjonelle førsteinntrykket med troverdighet. Slik kan det estetiske uttrykket bidra til å få brukeren til å ta gode valg.

 

Alle nettsider er forskjellige, men en regel går igjen: Det funksjonelle og det estetiske er begge med på å påvirke brukeren.

I Blake designer vi for en brukeropplevelse som ivaretar kundens behov, bedriftens mål – og design og språk som styrker merkevaren.

Trenger du nye nettsider? Eller har du noen spørsmål? Ta kontakt med:

Alexander
alexander@blake.no | +47 991 61 617

eller Maria
maria@blake.no | +47 951 30 650