Artikler - Blake & friends

Verdien av godt design og tydelig identitet for byggprosjekter – hva er det?

Den som tenker på design som pynt, må tenke om igjen.

Design som brobygger

Fortsatt tror noen at ‘design’ handler om å fargelegge ulike flater. Disse må nok tro om igjen. Design og grafiske profiler er noen av de viktigste verktøyene som bidrar til et selskap eller produkts identitet og posisjoneringskraft. Godt design bygger på visjon og strategi, og hvordan best formidle en virksomhet eller produkts mål, budskap og verdier. På denne måten fungerer design også som en viktig brobygger. Gjennom å kommunisere bedriftens overordnede strategi og visjon bidrar design til at det fysiske, det strategiske, det emosjonelle og det estetiske henger sammen, virker sammen og har en tydelig rød tråd. Det bidrar til en virksomhet eller et produkts identitet, og hvilke opplevelser og følelser kundene, eller de ansatte, knytter til denne merkevaren.

Vårt samarbeid med KLPs Salongen Konferansehus i Oslo gir tydelig uttrykk for dette.

 

Blake utviklet navn og visuell identitet basert på byggets beliggenhet i Ibsenkvartalet, og koblet dette med KLPs strategiske ønsker om å skape et lite, intimt og konkurransedyktig konferansehus i et mettet marked. Resultatet er en profil som nikker til det Ibsenske universet gjennom navn og enkelt-elementer, men med en profil som peker til det moderne, om enn med hint til art nouveau.

 

 

I dag er Salongen et konferansehus som kombinerer faglige og sosiale sammenkomster i omgivelser som er inspirerende og fleksible.

 

 

 

Emosjonell verdi

Verdien av godt design for både næringsbygg og boligprosjekter handler om differensiering, og å kunne fasilitere for innovasjon og konkurransekraft. Dette er spesielt viktig i situasjoner der omgivelsene kan legge store føringer for byggeprosjektets identitet.

Kanskje er prosjektet plassert i et område med stort og variert tilbud, historiske kvaliteter og eget byliv – eller motsatt, prosjektet ligger i et avsidesliggende område, med lite bebyggelse og få tilbud. I slike tilfeller vil strategisk riktig design for bygget enten kunne bygge på, eller bygge inn, identiteten som finnes i næromgivelsene eller bidra til områdets identitet gjennom en god profil for bygget.

I prosjektene Valle View, Valle Vision og Valle Wood for NCC utviklet Blake grafisk profil, wayfinding, prospekter og digitalt markedsmateriell basert på byggenes arkitektur og beliggenhet.

 

 

Valle er et nytt kontorområde i Hovinbyen, et område i rivende utvikling. Det var viktig å utvikle en helhetlig profil som fikk de ulike kontorbyggene til å henge sammen under ett grafisk konsept. Dette bidrar til synergier i markedsarbeidet.

 

 

 

Den grafiske profilen bidrar til både differensiering, posisjonering og merkebygging av området Valle og de ulike byggene.

Har du behov for identitetsdesign? Eller har du spørsmål? Ta kontakt med:

Alexander
alexander@blake.no | +47 991 61 617

Henrik
henrik@blake.no | +47 917 37 394

Hvorfor gode nettsider er viktig

En kundereise har mange kontaktpunkter. Nettsiden spiller en nøkkelrolle.

hvorfor-gode-nettsider-er-viktig

En ikke-lineær kundereise

Dagens kundereise er ikke-lineær og har mange kontaktpunkter der kunden kan orienteres, og avledes, for å finne et godt tilbud. Nettsiden er en kanal kunden gjerne besøker for å få mer informasjon og ta valg. Besøkende på et nettsted har spørsmål de ønsker å få besvart, helst innen få sekunder eller minutter. Ved å tilby strukturert innhold med fokus på brukeropplevelse, er bedriftens nettside fremdeles det viktigste stedet for å finne utfyllende informasjon.

 

Nettsidens rolle

Nettsiden må sees som del av en helhet. Ulike brukere har ulike adferdsmønstre. Vi må se på kundereisen, og på nettsiden som ett av flere steg mot et kjøp. Nettsiden er ikke kun en informasjonskanal. Den skal bekrefte og forsterke brukerens motivasjon. Inngangen til «butikken» kan komme fra sosiale medier, søk, betalte annonser, etc. og vi må tilpasse oss brukeren ved å tilrettelegge for universell utforming. Akkurat som en fysisk butikk, må nettsiden vise frem varene på en ryddig måte, det må være enkelt å finne frem og det bør ikke være for mye som skjer samtidig.

 

“La oss ikke bombardere brukeren med informasjon, men fremheve de tingene som er viktigst i vårt tilbud. Hva er det etterlatte inntrykket vi ønsker å gi brukeren?”

 

I Blake jobber vi med å utvikle strategier for bedriftens kommunikasjonsbehov, og strategier for nettsider. Hva ønsker vi å fortelle, som samtidig oppleves relevant for brukeren? Hva ønsker vi å oppnå, og hvordan få innholdet frem på en måte som tilfredsstiller brukerens behov?

 

 

Å designe for en ideell brukeropplevelse

Digitalt design og interaksjonsdesign gir brukeropplevelser som bidrar til å lede brukeren til adferden man ønsker. Dette kan være å sende inn et henvendelses-skjema, trykke kjøp, eller laste ned noe. Ofte kobler brukeren det estetiske og emosjonelle førsteinntrykket med troverdighet. Slik kan det estetiske uttrykket bidra til å få brukeren til å ta gode valg.

 

Alle nettsider er forskjellige, men en regel går igjen: Det funksjonelle og det estetiske er begge med på å påvirke brukeren.

I Blake designer vi for en brukeropplevelse som ivaretar kundens behov, bedriftens mål – og design og språk som styrker merkevaren.

Trenger du nye nettsider? Eller har du noen spørsmål? Ta kontakt med:

Alexander
alexander@blake.no | +47 991 61 617

eller Maria
maria@blake.no | +47 951 30 650

Hvorfor lage film?

En god film vekker følelser som styrker merkevaren og skaper verdi for selskapet.

“Folk vil glemme det du sa, de vil glemme det du gjorde. Men folk vil aldri glemme det du fikk dem til å føle»

Maya Angelou

Kloke ord som forklarer hvorfor film styrker både merkevare og salg. Vi som jobber med kommunikasjon lar oss aldri slutte å fascineres av filmformatet, og veien fra idé til ferdig film er en spennende reise for alle parter. Film er effektivt, ikke minst på de digitale plattformene. Digitale plattformer gir mulighet til å måle responsen filmen utløser. Det gjør det enklere å evaluere om investeringen har vært verdifull.

Film – en oppgave uten fasit

I Blake får vi ofte spørsmål om hva som er det mest optimale formatet, hva koster en film eller hvor lang bør den være? Svaret er at det ikke finnes en fasit, fordi ulike filmer gjerne løser helt ulike oppgaver. Det er filmens grunnidé og filmens evne til å fange publikums interesse og holde fast ved den, som avgjør suksessen. Ofte handler dette om å få til den riktige miksen av emosjonelle virkemidler, f. eks. gjennom god tekst, bildevalg, lyd og musikk.

Skal du utføre en kampanje-aktivitet har du ofte behov for å formidle budskapet raskt og effektivt. Da er det viktig å skape stoppeffekt, gi produktet relevans og sørge for at målgruppen får med seg hva budskapet er. Et godt eksempel på dette er filmene vi lagde for TheVIT:

 

Ta plass i målgruppens bevissthet

Skal du bygge merkevare, ønsker du plass i målgruppens bevissthet. For å få til det må publikum få noe å engasjere seg i, noe som vekker følelser og assosiasjoner for merke og produkt. Vi gjør dette gjennom historiefortelling, så vel som visuelle uttrykk.

Grepene som velges for mest mulig effektiv historiefortelling avgjør filmens lengde og produksjonskostnad. Fordi vi ofte ønsker å fortelle mer i en film som skal bygge merkevare enn i en film som kun skal gi salg, blir førstnevnte som regel både lengre og dyrere. Har du et enkelt og salgsrelatert budskap kan en film på 10-15 sekunder gjøre jobben. Vil du fortelle historien om merkevaren din, kan filmens lengde vare i alt fra 30 sekunder og opp til flere minutter. Filmen vi lagde for 4 Service er et godt eksempel på hvordan en merkevarebyggende film kan løses.

 

 

Filmen skaper verdi – også internt

Er det da bortkastede penger å produsere en merkevarebyggende film? Vi påstår det motsatte, det har høy verdi. En vellykket merkevarebyggende film har potensialet til å påvirke både eksternt og internt i egen organisasjon. Målet eksternt er å bli en preferert leverandør av et produkt, en preferert samarbeidspartner eller arbeidsgiver. Hvis medarbeiderne kjenner seg igjen i, og liker filmen som produseres, vil følelsene være med på å skape intern tilhørighet og stolthet over egen arbeidsplass. Hvis fortellingen utad stemmer med den interne identiteten i ditt selskap, bidrar filmen til at internkulturen styrkes, og du skaper verdi både på kort og lang sikt.

Har du tenkt på å lage film, men er usikker på hvordan det foregår? Last ned vår guide som tar deg gjennom prosessen.

Er du interessert i film? Eller har du noen spørsmål? Ta kontakt med:

Maria
maria@blake.no | +47 951 30 650

eller Henrik
henrik@blake.no | +47 917 37 394

Et byrå med kunnskap om byutvikling og eiendom

Vellykket by- og stedsutvikling handler om å forstå menneskelige behov. I all enkelhet skal vi skape rom som mennesker trives i. Det krever innsikt og forståelse.

et-byra-med-kunnskap-om-byutvikling-og-eiendom

Samfunnet i stor endring

Teknologi- og samfunnsutvikling gjør at eiendom er langt mer enn bare fire vegger. Vi forflytter oss annerledes, vi oppholder oss i ulike rom på nye måter, og vi bruker det fysiske uterommet mer dynamisk. Eiendomsbransjen har dermed stor påvirkning på hvordan vi jobber og lever våre liv.

“We Shape Our Buildings; Thereafter They Shape Us”

Winston Churchill

Vellykket by- og stedsutvikling handler om å forstå menneskelige behov. I all enkelhet skal vi skape rom som mennesker trives i. Det betyr å tenke større enn ett enkelt bygg eller prosjekt. Hvilke historiske, samfunnsmessige eller kulturelle forutsetninger finnes i dette området? Hvilke globale eller lokale trender er gjeldende?

Dette betyr at en samlet bransje og alle involverte må tenke konseptuelt og langsiktig. Hvordan vil brukerne oppleve et område nå, og om fem til ti år?

Innsikt og tverrfaglighet

I Blake baserer vi vår metodikk på innsikt og tverrfaglighet. Ved å starte med nøkkelinnsikt som utgangspunkt kan vi peke ut de store linjene. Slik kan Blake bidra som en koordinerende enhet mot arkitekten, landskapsarkitekten, interiørarkitekten, og entreprenøren.

Svarene fra nøkkelinnsikten kan f.eks. peke retning for materialitet, volumer og plassering, eller på programmering og utforming av et uterom som ivaretar menneskelige behov og biologisk mangfold. En tverrfaglig involvering kan gi svar på hvor mange garasjeplasser arkitekten skal tegne inn, tilrettelegging av ladeinfrastruktur eller hvilke andre mobilitetsløsninger som er relevante.

 

Prosjekteksempel: Vik Skog

Et typisk boligutviklingsprosjekt hvor Blake har bistått med tverrfaglighet og innsikt er Vik Skog for Follohus. Vik Skog i Enebakk er et prosjekt bestående av 75 eneboliger i naturskjønne omgivelser. Eneboligene blir tilpasset tomtens utforming og med fokus på å slippe natur og lys inn i hver enkelt bolig. Dette har også blitt hentet inn i visuell identitet og nettsider, utviklet av Blake.

Design og markedskommunikasjon som virker

Å arbeide konseptuelt og innsiktsbasert gir prosjektet substans, og det virkelige fortrinnet er å kunne gjøre overordnede strategier synlige gjennom det fysiske og operative. Blake har erfarne rådgivere og designere som leder dette arbeidet. Vi beveger oss naturlig fra nøkkelinnsikt til prosjektkonsept videre til design, programmering av område, prosjektidentitet og helt ut til den konkrete markedsføringen, i tett samarbeid med oppdragsgiver og øvrige samarbeidspartnere.

Vil du vite mer om våre metoder? Ta kontakt.

Alexander
alexander@blake.no | +47 991 61 617

eller Henrik
henrik@blake.no | +47 917 37 394